Att följa sin inre kompass

Publiceringsdatum: 2017-05-02

Författare: Maria Estling Vannestål

Nyheter

Häromdagen höll jag ett välbesökt lunchföredrag på Café Rekommenderas i Växjö. Jag berättade om min egen resa – från tryggt statligt anställd vid universitetet till en mer otrygg men också mycket mer spännande och intressant tillvaro, där jag ägnar min tid åt att skriva skönlitteratur, driva podcasten Drömmen om Målajord samt jobba med personlig utveckling i form av föreläsningar, workshops, kurser, samtalscirklar och mentorskap. Idag är jag ganska bra på att följa min inre kompass – den som visar vilka riktningar som är viktiga för just mig, just nu – i stället för att gå upptrampade stigar och göra som alla andra, eller det  jag tror förväntas av mig.

Jag inspireras mycket av det som sjuksköterskan Bronnie Ware kom fram till efter att ha intervjuat ett antal personer om vad de ångrade mest när de låg på dödsbädden, nämligen:

I wish I’d had the courage to live a life more true to myself, not the life others expected of me. 

(The Top Five Regrets of the Dying)

Några exempel på verktyg och strategier jag har haft och har nytta av i mitt kompassnavigerande är …

… att försöka vara en 360-gradersmänniska, en person som vet vem jag är innerst inne, bortom mina roller som mamma, syster, författare, kursledare och allt annat, och att våga visa den kärnan i så många sammanhang som möjligt, att känna att jag är sann mot mig själv oavsett om jag är med familjen, med vänner, i en jobbsituation eller någon annanstans

… att ha koll på vad som ger och tar energi i mitt liv, hur balansen ser ut mellan jobb/privatliv, kropp/själ, vara/göra etc, och att försöka göra mer av det som ger energi och mindre av det som tar energi

… att träna mig i tacksamhet över det jag faktiskt har i stället för att bara fokusera på det jag saknar, bl.a. genom att jag sedan tio år tillbaka varje kväll skriver ner några saker jag är tacksam över

… att identifiera mina hinder (t.ex. brist på tid, pengar, självförtroende eller tillit) och försöka se hur jag kan ta mig över dem

… att träna mig på att acceptera det jag inte kan förändra, i stället för att fly från eller älta sådant som jobbiga tankar och känslor (t.ex. rädslor), för att frigöra energi till det jag kan påverka, och att göra det som är viktigt för mig även om jag exempelvis är rädd

… att identifiera och använda mina ”vandringsstavar” som kan ge mig stöd i min utveckling, såsom ACT (Acceptance and Commitment Training), olika nätverk (t.ex. samtalsgrupper) och skrivande

Veckan efter midsommar håller jag en kurs i Grimslöv med titeln Den inre kompassen och efter sommaren släpper jag en online-kurs med samma namn. Från och med hösten kommer jag också att erbjuda mentorskap för den som behöver lite mer individuell vägledning. Om du vill veta mer om mig och vad jag gör får du gärna titta in på min webbplats.